• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Wanneer gebruik je welke balanceerklep/remklep/counterbalance klep?

Wanneer gebruik je welke balanceerklep/remklep/counterbalance klep?

Wanneer gebruik je welke balanceerklep/remklep/counterbalance klep? Wanneer gebruik je welke balanceerklep/remklep/counterbalance klep?

Een remklep (code begint met: VBCD) is te gebruiken voor de volgende toepassingen: 
  • Het afremmen en controleren van een negatieve last. 
  • Slangbreukbeveiliging
  • Lasthoudfunctie
  • Reduceert drukpieken, absorbeert schokken in het systeem
  • Standaard code: VBCD

*Voor meer uitleg zie ook blog: WANNEER GEBRUIK JE EEN BALANCEERKLEP?

VBCD is de algemene code voor hydraulische remklep (ook wel balanceerklep of counterbalance valve genoemd).

Verschillen: Dubbelwerkend of enkelwerkend

Een enkelwerkende balanceerklep wordt gebruikt wanneer de kracht maar op een richting afgeremd dient te worden door een externe last. Bijvoorbeeld: zwaartekracht, wind of beweging van een machine zoals bij een lift. Hierbij trekt de zwaartekracht de lift omlaag en dus de cilinder in. Door een enkelwerkende remklep te plaatsen direct aan de cilinder werkt deze enkelwerkende balanceerklep ook als slangbreukbeveiliging en zorgt de klep dat de cilinder de snelheid van de gewenste aandrijving aanhoudt in plaats van de zwaartekracht snelheid.

Enkelwerkende remkleppen worden  hebben vaak een “SE” in de code dit staat voor single acting

Dubbelwerkende remkleppen beveiligen een cilinder in beide richtingen. Beide richtingen worden beveiligd en gecontroleerd door de remklep. Dit kun je gebruiken voor een motor of cilinder. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast op een graafmachine giek. Zodat de giek altijd in de gewenste positie blijft staan wanneer je een andere functie bediend. Bijvoorbeeld tijdens het roteren van de giek.

Dubbelwerkende remkleppen worden aangeduid met “DE” in de code dit staat voor double acting

De A staat voor de pilo ratio 1 : 4,5 en de poort montage zit aan de bovenkant en onderkant C1 en C2 zijn de cilinder of motor en de V1 en V2 de aansluitingen welke naar het stuurventiel wordt aangesloten. Voorbeeld:



FL heeft een flens waardoor deze direct op de cilinder is te monteren poorten van de zitten aan de bovenkant V1 en V2 (aansluitingen naar het stuurventiel) en de zijkant is de flens plaat voor de C1 en C2.(cilinder aansluitingen).



FVL
is een hydraulische remklep met een holle bout aansluiting, ook wel banjo aansluiting genoemd. Dit is alleen de cilinder aansluiting C2. Deze kan direct in de cilinder poort bevestigd worden. De C1 dient dan nog door een leiding te worden verbonden. A FLV is een combinatie van A met de FLV. Zie hieronder een voorbeeld: 



CC. Een remklep met een CC wordt gebruikt wanneer een normale remklep/balanceerklep niet goed werkt door bijvoorbeeld tegendruk in de retourleiding. Deze counterbalance kleppen hebben extra interne stuurleidingen om deze retourdruk te compenseren.



OMP/OMR of OMS zijn balanceerkleppen welke direct op een sauer danfoss OMR OMP of OMS hydraulisch de motor kunnen worden gemonteerd. Deze hebben dezelfde flens.



Wilt u weten hoe een remklep op de juiste manier moet instellen? Lees dan hieronder een duidelijke uitleg voor het instellen van de remklep:

Instellen van de remklep
1: Draai de bolkopmoer en borgmoer los
2: Draai de inbus stiften van het counterbalance ventiel helemaal in
3: Zet de motor/cilinder in de stand van de grootste kracht (maximale belasting van de cilinder)
4: Draai net zolang totdat de last begint te zakken
5: Draai weer terug zodat de last stil staat
6: draai de inbus 1/4 slag verder in en borg de de instelling met de borgmoer.  
7: Bevestig lock de instelling met de borgmoer en draai de bolkopmoer weer vast 
indien dubbelwerkend, stel ook de instelling voor de tegenovergestelde kracht af
 
  Niek Pierik     31-08-2020 13:51     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.