• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Wanneer gebruik je een balanceerklep?

Wanneer gebruik je een balanceerklep?

Wanneer gebruik je een balanceerklep?

Hydraulische balanceerkleppen kun je gebruiken in de volgende situaties: 

  • Als slangbreukbeveiliging (wannneer de klep direct op de cilinder of motor is bevestigd).
  • Het afremmen en controleren van een negatieve last (daarom ook wel remklep genoemd).
  • Lasthoudfunctie (de klep zorgt dat de motor of cilinder niet verloopt in ruststand).
De werking van een balanceerklep is gebaseerd op de werking van een gestuurde terugslagklep. Het verschil is dat een balanceerklep/remklep een meer proportionele werking heeft. In het figuur hieronder ziet u een enkelwerkende balanceerklep. En een schema van een dubbelwerkende balanceerklep incombinatie met een hydromotor

balanceerklep schema balancerklep met hydromotor

Van A (V1) naar B (C1) is de stromingsrichting vrij door de terugslagklep (afgebeeld met het balletje). Maar wanneer de hydrauliek stroming van B (C1) naar A (V1) gaat begint het stuurende/remmende effect van een balanceerklep. De stroming is pas mogelijk wanneer er druk op de Z aansluiting komt en hoog genoeg is om de veer weg te duwen, hierdoor ontstaat een opening tussen B (C1) en A (V1).

Bij het rechter plaatje komt deze stuurdruk weg bij V2. Wanneer de motor bijvoorbeeld door zijn eigen last vooruit wil lopen zal de druk in de V2 leiding en dus ook in de Z aansluiting afnemen. Hierdoor wordt de veer sterker dan de stuurdruk en zal de klep langzaam dicht gaan. Totdat de stuurdruk weer sterk genoeg is zal de schuif op deze positie blijven staan. Hierdoor wordt alles geleidelijk geregeld en komt de last niet plotseling tot stilstand. 

Vuistregels voor een balanceerklep:

  • Insteldruk van de veer is 1,3x de lastdruk (de druk welke wordt veroorzaakt door de last, bijvoorbeeld door de zwaartekracht).
  • Stuurdrukverhouding 1:3 wanneer de last veel varieert. De stuurdruk moet 1/3 van de last druk hebben om de balanceerklep te openen.
  • Hoge stuurdruk verhouding (bijv. 1:8) worden gebruikt bij lage stuurdrukken en voor snelle reacties.
  • Stuurdruk: (ingestelde veerdruk-lastdruk) / stuurdruk verhouding
Voorbeeld: 
In dit voorbeeld nemen we een flensbare blanceerklep voor een Danfoss OMP of OMR orbitmotor.

Lastdruk 100bar; Deze klep heeft een verhouding van 1:4,5 (dit kun je vinden bij technische gegevens van de balancerklep).

Uitwerking: 
Insteldrukdruk veer: lastdruk x 1,3
Insteldrukdruk veer: 100 x 1,3 = 130 bar. 
Stuurdruk:  (Ingestelde veerdruk-lastdruk)/stuurdrukverhouding
Stuurdruk: (130 - 100) / Stuurdrukverhouding
Stuurdruk: (30) / 1:4,5 
Stuurdruk is: 6,66 bar. 

Voor een compleet overzicht hydraulische balanceerkleppen of remkleppen klik hier,  voor meer informatie neem contact op met een van onze hydrauliek specialisten via chat, info@hydrauliek24.nl of bel 053-7113861.
  Niek Pierik     29-11-2016 18:57     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.