• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Werking hydraulisch aangedreven dock leveler - laadbrug

Werking hydraulisch aangedreven dock leveler - laadbrug

Werking hydraulisch aangedreven dock leveler - laadbrug In de transportwereld zijn laadbruggen, ook wel dock levelers genoemd, onmisbaar. Ze worden gebruikt om het laden en lossen van vrachtwagen trailers zo makkelijk en veilig mogelijk te maken.

Er zijn mechanisch aangedreven dock levelers en hydraulisch aangedreven dock levelers. Het verschil is simpel uit te leggen. Mechanisch aangedreven wil zeggen dat deze met de hand moeten worden geactiveerd. Naast deze handmatige activatie moeten er nog een aantal lastige extra handelingen worden verricht voordat de laadbrug perfect is gepositioneerd. 

Een hydraulisch aangedreven dock leveler is prijziger maar heeft verder alleen maar voordelen ten opzichte van de mechanische variant. Een simpele druk op de knop activeert de laadbrug automatisch. Er komen geen handmatige handelingen aan te pas om de laadbrug in een goede positie te brengen. Voor een laadbrug die regelmatig wordt gebruikt is het altijd aan te raden om voor de hydraulische aandrijving te kiezen.

Werking hydraulisch aangedreven laadbrug
De laadbrug wordt omhoog geduwd door een hydrauliek cilinder. Deze cilinder wordt aangestuurd door een hydraulisch powerpack. Na een simpele druk op de knop komt de brug omhoog en schuift de lip uit. Als de knop wordt losgelaten daalt de brug met de uitgeschoven lip naar beneden en land als het ware op het achtereind van de trailer. Na deze handeling kunnen de goederen in de trailer worden geladen of gelost. Als het laden of lossen is voltooid drukt men wederom op een knop en keren de laadklep en lip terug in de originele rustpositie. 

Deze speciale powerpacks voor laaddocks zijn in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Ze zijn hier beschikbaar zonder klep (universeel), met 24V normaal geopende klep, met 24V normaal gesloten klep of voor een telescopische lip. Zonder klep wil zeggen dat deze altijd zakt wanneer de brug niet stijgt. Met NO klep zakt de brug altijd wanneer deze niet stijgt, tenzij de klep wordt bediend (dus met extra knop voor het vasthouden op hoogte). Met NC klep zakt de brug nooit tenzij de klep wordt bediend (dus met extra knop voor het dalen) en deze niet stijgt. Deze laatste variant zou je kunnen gebruiken als je een noodstop wilt.


Bekijk hier hoe een laadbrug met hydraulische aandrijving werkt

Werking powerpack voor laadbrug
In onze Youtube video geeft product specialist Pascal kort uitleg over de werking van de powerpack die gebruikt wordt voor de laadbrug aansturing. Aan deze kant (zie screenshot 1) zien we een aantal ventielen. Het middelste ventiel is het overdrukventiel (in het Engels: pressure relief valve). Deze bepaalt de kracht waarmee de brug of lip omhoog gaat. Het bovenste ventiel is de volgorde klep. Hiermee bepalen we met welke druk in het systeem de lip omhoog mag, dus eigenlijk wanneer de lip omhoog gaat. Aan de onderkant hebben we een daalsmoring voor de lip, die bepaald met welke snelheid de lip omlaag gaat. 


Screenshot 1

We draaien de powerpack om en aan deze kant zien we de daalsmoring voor de brug (zie screenshot 2). Deze bepaalt hoe snel de brug zakt. Daarboven hebben we nog een elektrisch ventiel. Dit component is optioneel. Deze kan gebruikt worden voor een 2-knops bediening, dus eventueel een extra knop voor het zakken. Deze zit niet standaard in het systeem dat we vandaag hebben laten zien. 


Screenshot 2

Advies en samenstellen sets
Indien u advies van onze specialisten wilt over welke powerpack het beste geschikt is voor uw laaddock dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Ook het samenstellen van complete hydraulische sets (powerpack, cilinders en slangen) is mogelijk. Onze experts staan klaar om u te adviseren!
 
  Donny     11-08-2021 08:21     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.