• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Uitleg over de verschillende regelingen op een variabele hydrauliek pomp

Uitleg over de verschillende regelingen op een variabele hydrauliek pomp

Uitleg over de verschillende regelingen op een variabele hydrauliek pomp
Welkom bij Hydrauliek24, mijn naam is Niek. Dit is de tekstuele uitleg van onze Youtube video over wat de verschillende regelingen zijn op een variabele pomp.

Met de verschillende regeling wordt de slagplaat van de pomp versteld. De stand van de slagplaat bepaalt welk volume de pomp zal geven. Eigenlijk zit op elke variabele pomp minimaal een DR Drukregeling. Hier kun je de maximale druk instellen die de variabele pomp mag geven. Wanneer de pomp deze druk heeft bereikt, wordt het pompvolume teruggeregeld, net zo lang dat de druk niet meer stijgt. Deze pomp heeft geen Externe X- of Ls aansluiting. De druk kun je hier instellen:

➤ DRG - PRESSURE CONTROL, REMOTELY OPERATED
Dit is de DR drukregeling in combinatie met DRG regelaar, die wordt aangesloten op de “x” -poort van de pomp om ook de druk op afstand te kunnen begrenzen, bijvoorbeeld met een drukveiligheidsklep. Deze waarde ligt onder de ingestelde waarde van de DR regeling. De DRG-klep werkt met een drukverschil van 20 bar tussen de pers en de X-aansluiting. Hierdoor ontstaat er een oliestroom van ongeveer 1,5 liter per minuut op de X-aansluiting. Deze kun je dan weer extern gebruiken om af te storten en de pomp te besturen. De druk kun je hier instellen:
 
➤ DFR regeling. Dit is een druk- en olieflowregeling.
De maximale druk wordt begrensd door de drukregeling. En hier is een flowregelaar aan toegevoegd. Deze klep werkt ook met een drukverschil van ongeveer 20 bar. Hiermee geeft de pomp precies de olieflow die bijvoorbeeld gevraagd wordt door de proportionele klep. Deze druk wordt teruggekoppeld door de LS Leiding en wordt aangesloten op de X-poort van de pomp. Het principe is simpel. De klep meet de druk op de persleiding en de druk op de A of B poort wordt teruggekoppeld door de Ls Leiding.

Wanneer de klep dicht is zal er dus geen druk op de A en B poort ontstaan en door de 20 bar instelling van de DRG klep ontstaat er wel 20 bar druk op de persleiding. Hierdoor zal de pomp naar nul liter schakelen. De pomp regelt naar meer liters wanneer het drukverschil kleiner wordt dan 20 bar. Wanneer dit verschil groter wordt, zal de pomp terug regelen in liters. De DFR kun je hier instellen:
 
➤ DFR 1 is precies dezelfde regeling als de DFR regeling: druk- en olieflow regeling.
Alleen heeft deze niet de verbinding tussen de X en de lek aansluiting die drukloos naar de tank gaat. Dit is nodig voor de spoelfunctie en voor een goede werking van de olie flow regeling. Bij de DFR 1 moet deze gesmoorde lek dus extern aangesloten worden om de regeling goed te laten werken.
 
➤ DFLR Regeling Druk, Flow en vermogen. 
Deze pomp regeling heeft dus een drukregeling DR en een flow DFR regeling zoals net besproken. Hier is een vermogensregelaar aan toegevoegd. In de vermogensregelaar wordt de maximale vermogenscurve ingesteld. De pomp zal dan dus nooit meer vermogen vragen dan ingesteld. Dit is handig wanneer het mogelijk is om meer vermogen te vragen dan bijvoorbeeld beschikbaar is. Dit voorkomt dat de motor overbelast wordt of dat een verbrandingsmotor afslaat. Wanneer de druk oploopt zal de pomp minder liters geven om de maximale vermogen niet te overschrijden. De vermogensregelaar kun je hier instellen:
Verder zijn de bovenstaande regelingen ook beschikbaar in elektronische regelingen.
Bedankt voor het kijken. Ik hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd. Laat vragen achter in de comments en tot de volgende keer!

Handige links:

- Ga hier naar de hydrauliek pompen categorie in onze webshop
- Bekijk hier de handige Youtube video met de uitleg over de verschillende regelingen op een variabele hydrauliek pomp

 
  Mayada     21-09-2023 13:50     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 boeckx jan -  16-01-2024

beste, heb een volvo rupskraantje en als ik de 'boom' bedien, lange arm, en die komt op zijn einde en ik blijf zogezegd deze bedienen valt de aandrijvingsmotor uit, een driecilnder diesel, heb geen idee wat dit zou kunnen zijn. overdrukventiel stuk? is praktisch alleen bij deze handeling. grtz Jan