• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Wat is een gestuurde terugslagklep?

Wat is een gestuurde terugslagklep?

Wat is een gestuurde terugslagklep?

Waarom wordt een gestuurde terugslagklep gebruikt? 

Gestuurde terugslagkleppen worden gebruikt om een hydruliekcilinder te blokkeren wannneer een beweging niet gewenst is. De retour hydrauliekolie wordt geblokkeerd. Een normaal 4/3 hydrauliek stuurventiel heeft altijd iets lek, dit is niet veel maar dit ventiel sluit nooit 100% af. Situaties waarin een 100% afsluiting wel gewenst is, bijvoorbeeld wannneer een last op de cilinder blijft staan welke door de zwaartekracht naar beneden word getrokken of wanneer de cilinder niet mag verlopen. In deze situaties wordt een gestuurde terugslagklep toegapast om het ongewild bewegen van een hydrauliek cilinder tegen te gaan.  


Gestuurde terugslagklep in hydraulisch systeem


Werkinging gestuurde terugslagklep: 

Een gestuurde terugslagklep werkt met een terugslagklep, welke door een stuurleiding kan worden geopenend in de retour richting. Als voorbeeld nememen we de het schema hier boven door. De rode lijn is de druk zijde en de blauwe de retour zijde. 

Het ventiel is nu geschakeld zodat de cilinder wordt ingestuurd. Op leiding B (rode lijn) ontstaat druk door de hydrauliekpomp en de schakeling van de 4/3 stuurschuif. Deze oliestroom kan door de terugslagklep de stang zijde van de cilinder bereiken doordat dit de juiste stromingsrichting is van de terugslagklep. 

De retour olie wordt tegengehouden door de terugslagklep aan de andere kant (leiding A, blauw). Omdat dit de gesloten richting is voor de terugslagklep. Het balletje wordt als ware in de ziting gedrukt en blokeert de retourstroom.

Nu komt het "gestuurde" van een terugslag klep in werking. Doordat er druk onstaat aan de stangzijde in leiding B, wordt er een stuurleiding geactiveerd (de rode stippellijn). De stuurleiding welke verbonden is met de terugslag klep aan de retour (A kant) van de cilinder. Deze hydraulische stuurleiding drukt de terugslagklep aan de andere kant open zodat de olie retour kan en de cilinder in gestuurd kan worden. 

Waar moet je aan denken bij het plaatsen van een gestuurde terugslagklep: 

  • Dat de stuurschuif in de middenstand A en B met de T verbonden zijn. Hierdoor staat er geen druk op de kleppen waardoor de terugslagkleppen van de gestuurde terugslagklep goed in de zitting komen en 100% kan afsluiten
  • In sommige gevallen moet een extra smoring geplaatst worden om te voorkomen dat het systeem gaat klapperen. Dit komt omdat een cilinder door een last sneller wil bewegen dan dat pomp olie kan toevoeren. Hierdoor valt de druk in de pers zijde constant weg en laat de klep in de retourleiding sluiten en vervolgens weer openen. Dit maakt dan ook echt een tikkend geluid. 
  • Een gestuurde terugslagklep kan ook gebruikt worden als slangbreuk beveiliging. 

Meer vragen over gestuurde terugslagkleppen of hydraulische systemen. Neem contact op met onze specialist op 053-7113861 
  Niek Pierik     25-10-2016 07:41     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Tom -  01-12-2023

Zeer goede Uitleg