• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Uitleg en informatie over ijlgangventielen

Uitleg en informatie over ijlgangventielen

Uitleg en informatie over ijlgangventielen

Dit is de tekstuele uitleg van onze informatieve Youtube video over ijlgangventielen.

Welkom bij Hydrauliek24. Mijn naam is Pascal. We krijgen regelmatig vragen over ijlgangventielen. In deze video leg ik uit hoe ze werken.

Bij ijlgang wordt de retourolie uit de stangzijde van een cilinder bij de oliestroom naar de bodemzijde gevoegd. De cilinder schuift dan sneller uit dan bij normaal gebruik, maar dit kan alleen met een kleinere kracht. Bijvoorbeeld bij een houtkloofmachine, wanneer de cilinder naar het houtblok toe beweegt.

Ons 2-speed houtklover stuurventiel bevat een differentiaalschakeling, waarmee die ijlgang kan worden ingezet. Ook is hiervoor een NG6 stuurventiel beschikbaar of kan een instelbaar ijlgangventiel worden gebruikt. Deze worden ook wel differentiaalventiel of regenerative valve genoemd. De differentiaalschakeling is de eenvoudigste manier om een ijlgang mogelijk te maken.

De persleiding wordt verbonden met beide oliepoorten van de cilinder, waardoor aan beide kanten van de zuiger evenveel druk wordt opgebouwd. Doordat de oppervlakte aan stangzijde (blauw) kleiner is, heeft de kracht aan bodemzijde (rood) de overhand. Het verschil is een kracht ter grootte van de druk die op de oppervlakte van de stang wordt uitgeoefend (groene pijl). De retourolie loopt langs de blauwe lijn uit de cilinder en wordt toegevoegd aan de rode oliestroom uit de pomp. Hiermee beweegt de cilinder dus sneller dan wanneer de retourolie naar de tank wordt afgevoerd.

Een instelbaar ijlgangventiel werkt iets ingewikkelder, maar daarmee wel automatisch. Wanneer de olie naar de bodemzijde van de cilinder wordt gepompt en de belasting laag is, kan de retour oliestroom door de terugslagklep naar de bodemzijde stromen. De terugslagklep en het overdrukventiel in de retourleiding voorkomen dat de retourolie drukloos terug kan stromen naar de tank.

Wanneer de belasting wordt verhoogd, de cilinder raakt het te kloven houtblok, wordt de druk in P hoger dan de instelwaarde van het overdrukventiel. De stuurleiding opent het overdrukventiel, waardoor de retourolie vrij naar de tank kan stromen. De terugslagklep wordt in de zitting gedrukt, waardoor de bodem- en stangzijde van elkaar worden gescheiden. Bij het intrekken van de cilinder staat de druk op de stangzijde en kan de olie uit de retourzijde vrij terugstromen naar de tank. Door de terugslagklep parallel aan het overdrukventiel kan de olie langs de rode lijn de stangzijde van de cilinder bereiken. De terugslagklep tussen beide cilinder aansluitingen wordt door de pilotleiding in de zitting gedrukt.

Bedankt voor het kijken, hopelijk heb ik hoe de ijlgangventielen werken goed kunnen uitleggen. Like en abonneer om niets van ons te missen en tot ziens in de volgende video!

Handige links:

- Bekijk hier de Youtube video over ijlgangventielen
- Ga hier naar de kleppen en componenten categorie

 

  Mayada     26-04-2023 11:47     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.