• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Informatie en uitleg over voorzetlagers

Informatie en uitleg over voorzetlagers

Informatie en uitleg over voorzetlagers Dit is de tekstuele uitleg van onze informatieve Youtube video over voorzetlagers.

Welkom bij Hydrauliek24. Mijn naam is Pascal. Hier ziet u een paar van onze voorzetlagers. In deze video leg ik uit hoe en waarom deze kunnen worden gebruikt.

Hydraulische pompen worden aangedreven door een as, hydromotoren drijven een as aan. Hierbij gaat het voornamelijk om het overbrengen van een koppel, het draaimoment. Met name tandwielpompen en -motoren zijn minder goed in het verdragen van axiale en radiale belasting, maar in sommige gevallen zijn deze nou eenmaal niet te voorkomen. Wat nou als je bijvoorbeeld een poelie wilt aandrijven?

Voor situaties waarin axiale en vooral radiale krachten een rol spelen, is een voorzetlager toe te passen. Deze wordt voor de motor of pomp gemonteerd om de as te ontlasten. Op de as van het voorzetlager is dan bijvoorbeeld een poelie te monteren.

Hier heb ik een voorzetlager voor tandwielpomp of tandwielmotor.
Om deze te kunnen monteren is een splinebus nodig, die de assen aan elkaar verbindt. De splinebus schuift over de as van de pomp of motor en past in de as van het voorzetlager. De pasrand en overeenkomende boutgaten zorgen voor een goede passing in lengte- en breedterichting.

Op de as van een voorzetlager kan dus bijvoorbeeld een poelie gemonteerd worden, maar bij dit speciale voorzetlager is de poelie al voorgemonteerd. Voordeel van deze elektromagnetische koppeling is dat de poelie standaard vrijloopt en dmv een elektrische stroom aan de as van de gekoppelde motor of pomp gekoppeld wordt. De elektromagnetische koppeling wordt op dezelfde manier gemonteerd als het voorzetlager, maar heeft een andere maat splinebus nodig.

Deze lagers zijn dus bedoeld voor tandwielpompen en -motoren.
De meest gevoelige pompen en motoren voor wat betreft axiale en radiale belasting. Ze zijn leverbaar voor de standaardtypen in groep 1, 2 en 3. Maar in sommige gevallen kan een voorzetlager voor een orbitmotor ook wenselijk zijn.

De MR- en MP-serie orbitmotoren lijken sterk op elkaar, met het belangrijkste verschil dat de MR motoren wat sterker gelagerd zijn.
Is dit niet genoeg of is er al een MP motor toegepast en blijken er toch meer krachten te spelen dan voorzien, dan zijn hiervoor ook voorzetlagers beschikbaar. Deze passen direct op de as, zonder tussenkomst van eerdergenoemde splinebussen.

Net als deze hydraulische schijfrem, een bijzondere variatie op de voorzetlagers. Deze rem blokkeert de as, totdat deze hydraulisch wordt gelost. Een druk van minimaal 17 bar op de C-poort zorgt ervoor dat de rem wordt vrijgegeven. Deze stuurdruk mag niet hoger zijn dan 300 bar. De stuurdruk voor de rem wordt vaak dmv een wisselklep geïntegreerd in de aansturing van de motor.
Vergeet niet om ook de D-poort aan te sluiten op een lekleiding.

Bedankt voor het kijken, hopelijk heb ik het hoe en waarom van voorzetlagers goed kunnen uitleggen. Like en abonneer om niets van ons te missen en tot ziens in de volgende video!

Handige links:

- Bekijk hier de Youtube video over voorzetlagers
- Ga hier naar de voorzetlagers categorie

 
  Donny     20-03-2023 13:34     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.