info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Hydrauliek in de scheepvaart

Hydrauliek in de scheepvaart Het zijn niet de eerste onderdelen waar je aan denkt wanneer het gaat over boten, schepen en jachten maar in de scheepvaart komen hydraulische componenten en systemen op verschillende manieren voor. Ook bij vissersboten, olietankers en baggerschepen wordt hydrauliek toegepast voor bepaalde handelingen. In dit blogartikel gaan we hier verder op in. 

Door de jaren heen is hydrauliek in de maritieme wereld een van de meest gebruikte systemen geworden. Dit met name door het feit dat er een zeer efficiënte overdracht gecreëerd kan worden van de grote lineaire krachten maar ook bij de rotatie krachten en koppels.

Algemene hydrauliek op boten
Hydrauliek aan boord van boten en schepen wordt vaak gebruikt voor zeer standaard handelingen zoals het vervoeren van vloeistoffen (in de meeste gevallen olie) via pompen in gesloten systemen die naast een pomp ook hydraulische slangen, reservoirs en cilinders bevatten. De druk die gecreëerd wordt door de pomp aan de ene kant van het systeem wordt door het hele systeem gehandhaafd. Na het toevoegen van bijvoorbeeld een hydraulisch onderdeel zoals een hydromotor of een cilinder blijft de vloeistof zijn werk doen door deze onderdelen aan te drijven.

De wat meer geavanceerde hydraulische systemen worden vaak gebruikt op de wat grotere jachten maar zijn ook te vinden op de wat kleinere boten voor het aandrijven van onder andere stuursystemen. Deze hydraulische boot besturingen zijn redelijk simpele sets die bestaan uit stuurpompen, slangen en cilinders en zorgen voor een soepele besturing van een boot, vergelijkbaar met het stuurbekrachtiging systeem in een auto.

Behalve hydrauliek systemen en componenten aan boord van een schip of boot wordt er ook hydrauliek toegepast wanneer deze boten niet in het water liggen. Bootliften zijn voorbeelden van systemen die hydraulisch kunnen worden aangedreven door een powerpack om onderhoud te plegen aan de romp of om droge stalling in de winter mogelijk te maken. 

Hydrauliek op vissersboten, baggerschepen en tankers
Naast de plezierboten gebruiken ook de grotere schepen uit de maritieme sector op verschillende manieren hydrauliek systemen aan boord. Vissersboten zijn voorbeelden in de scheepvaart waar veel hydrauliek wordt toegepast aan boord. Het binnenhalen van visnetten gebeurd vaak via een hydraulisch aangedreven lier. Baggerschepen kunnen zowel mechanisch als hydraulisch worden aangestuurd. Deze hydraulisch aangedreven baggerschepen, ook wel dredgers genoemd, worden bijvoorbeeld ingezet om voor het reinigen van een vervuilde zeebodem of bij goud- en kolenwinning. Naast de vele hydraulische systemen en componenten zoals pompen aan boord bij een (olie)tanker kunnen deze enorme schepen ook hydraulisch worden aangedreven. Dit wordt echter alleen toegepast in geval van nood omdat het rendement lager is dan een goed werkende hoofdmotor.

Onderhoud
Of het nu gaat om een simpel hydraulisch systeem of een zeer uitgebreid systeem, het onderhoud dient op een correcte manier en periodiek uitgevoerd te worden om de optimale levensduur te benutten. Bij de eenvoudige systemen zijn het vaak standaard controles bij de filters, de olie en het opsporen van eventuele lekken. Voor de geavanceerde systemen is het aan te raden een expert in te schakelen.

Hydraulische maatwerk systemen 
Bij Hydrauliek24 richten we ons op zowel losse componenten als custom ontworpen hydraulische systemen voor elk vraagstuk. Heeft u een hydraulische oplossing nodig voor een specifieke situatie op uw schip of jacht? Neem dan contact op met onze hydraulische experts. Samen met u zullen zij gaan kijken wat er mogelijk! 
 
  Donny     11-08-2020 12:19     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.