• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Alles wat je moet weten over een hydrauliek mini powerpack

Alles wat je moet weten over een hydrauliek mini powerpack

Alles wat je moet weten over een hydrauliek mini powerpack Deze mini powerpack uit onze handige youtube instructievideo is besteld via onze unieke powerpack generator. Hierin heeft product specialist Niek tijdens het bestellen aangegeven dat hij 5 liter olie wil hebben met een druk van 210 bar. Daaruit is deze powerpack tot stand gekomen. Niek gaat jullie vandaag laten zien hoe alles in elkaar zit en hoe het werkt. Tot slot zal hij laten zien hoe u een powerpack aansluit op de cilinder.

Uitleg onderdelen
De powerpack bestaat uit een elektromotor en een hydrauliektank. In de hydrauliektank zit een hydraulische pomp die de olie rechtstreeks het middenblok in pompt. Onder in het midden zit een overdrukventiel. Deze is door ons al vastgesteld. Mocht u die niet nodig zijn, verstel deze dan niet. Bovenop ligt het ventielenblok met kleppen en de spoelen. Bovenop de tank staan de gegevens samengevat op het typeplaatje. Aan de onderkant zit een steuntje om de power pack te bevestigen. Daarnaast is het ook mogelijk om deze aan de zijkant te bevestigen.

Hydraulische onderdelen bevestigen
De manometer moet worden bevestigd op de P van pers. Deze kan je hierin draaien. Verder zijn er twee inschroefkoppelingen bijbesteld. Deze schroef je in de A en in de B poort die uiteindelijk de cilinder gaan aandrijven. Vervolgens sluit je de cilinder aan op de powerpack. De A en de B leiding sluit je aan op de A en de B aansluiting van de powerpack. Draai de moer vervolgens aan met een halve slag. Hydraulisch is de powerpack nu volledig aangesloten. Alleen de tank moet nog gevuld worden met olie (hierover straks meer uitleg).

Elektrische onderdelen bevestigen
Nu gaan we de powerpack elektrisch aansluiten. Hiervoor heeft Niek een knoppenkast erbij besteld.

Aan de knoppen kast zitten vijf aansluitingen:
 
  • Blauw = Min
  • Bruin = Plus
  • Zwart = Schakeldraad voor de relais 
  • Overig = Twee aansluitstekkers
     


Sluit vervolgens de kabels als volgt aan:
Voor alle aansluitingen geldt: Stekker → Sluitring →  Moer

Plaats aansluiting blauw op blauw
Bruin sluit je aan op de constante plus. Plaats deze op de bovenste schroefdraad van het relais.
Sluit het schakeldraad (verschakelde plus) aan op het rechter schroefdraad van de relais om de motor in te schakelen.
Sluit tot slot de twee aansluitstekkers aan op de stuurventielen.

Het rode uitstekende draad dat uit de motor komt is het draad van de technische beveiliging. Hiermee wordt de min van de relais geschakeld. Op het moment dat de motor te warm wordt krijgt de relais geen 0 (-) en zal dan ook niet inschakelen. Deze beveiliging zorgt ervoor dat de motor niet verbrandt.

Aansluiten op de accu
Zorg ervoor dat de kabels nog niet aangesloten zijn op de accu! Hierdoor voorkom je dat er kortsluiting ontstaat. De min (-) sluit je aan op de motor. De plus (+) sluit je aan op de relais, omdat we willen dat de motor alleen plus (+) krijgt op het moment dat we op de knoppenkast drukken. Op het moment dat we op de knoppenkast drukken wordt het relais ingeschakeld en krijgt de motor spanning en begint deze te draaien. Zorg ervoor dat alle bouten en moeren goed aangedraaid zijn om er zeker van te zijn dat het niet los kan trillen en eventuele beschadigingen kan veroorzaken.

Druk wijzigen
Mocht u de druk nog willen veranderen dan kan je de bolkopmoer eraf draaien. Daarachter zit de contramoer. 

Linksom = minder druk
Rechtsom = meer druk

Draai hem nooit zelf naar meer druk! Doe dit altijd in overleg met een hydrauliek specialist. Dit in verband met de veiligheid van uw systeem. 

Vullen met olie
Niek heeft gekozen voor hydrauliek olie H46. Deze olie wordt veel gebruikt voor de mini powerpack en is verkrijgbaar in een hoeveelheid van 5 liter en 20 liter. Deze powerpack bevat een 5 liter flacon olietank. Bovenop ziet u een vuldop. Dit is een vuldop inclusief ontluchting. Dit zorgt ervoor dat de tank kan ademen op het moment dat de olie eruit gaat en weer terug de tank wordt ingevoerd. Draai de vuldop eraf, gebruik een trechter en vul de tank vervolgens voor 80%. De overige 20% is nodig voor de ontluchting. Bij een te volle tank zal de ontluchting niet werken.

Controle voor het opstarten
Controleer of alles correct is aangesloten en draai alle koppelingen uit voorzorg na. Dit voorkomt onnodige schade en lekkages.
 
  1. Olie gevuld voor maximaal 80%
  2. Elektrisch volledig aangesloten
  3. Hydraulisch volledig aangesloten
Opbouw van het hydraulische schema
Je ziet hier het overdrukventiel, het pompje, de motor is er in weergegeven, de tank en daarbij het desbetreffende geselecteerde ventielenblok (4-3 ventiel).

 

Opbouw van het elektrische schema 
Je ziet het schema in beeld. Dit is het vierde schema, in de tweede rij de tweede. Daarin kan je zien hoe Niek de powerpack heeft aangesloten. Je ziet duidelijk het ventielenblok, het relais en de motor zelf. Mocht er een 230 volt of een 400 volt motor aan zitten, dan kan je de plaatjes links boven zo leggen dat de motor goed draait. Denk eraan dat bij een 230 en een 400 volt motor de waaier naar rechts draait. De pomp moet altijd in dezelfde richting draaien.



Handige links:

- Bekijk hier de youtube instructievideo
- Ga hier naar onze unieke powerpack generator
- Klik hier voor de categorie hydrauliek olie


 
  Kevin     05-05-2021 10:08     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 JK -  22-04-2023

Vraagje, wij hebben een nieuwe 24v motor voor een pomp besteld maar derze draaid andersom. ook + en - omdraaien geeft geen verandering. hoe kan dat? gr JK