• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Alles wat je moet weten over hydraulische balanceerkleppen

Alles wat je moet weten over hydraulische balanceerkleppen

Alles wat je moet weten over hydraulische balanceerkleppen Dit is de tekstuele uitleg van onze Youtube video over balanceerkleppen.

Welkom bij Hydrauliek24. Mijn naam is Pascal. Wij krijgen veel technische vragen over onze balanceerkleppen. In deze video leg ik uit hoe je ze gebruikt.

De balanceerklep valt onder de categorie lasthoudventielen. Ze worden dus toegepast om een last vast te houden. Andere veelgebruikte benamingen zijn balanceerventiel, remklep of in het Engels counter balance valve. Hierdoor wil nog weleens verwarring ontstaan, maar het gaat steeds om hetzelfde type ventielen. Er zijn diverse varianten beschikbaar, voor verschillende manieren van montage. Standaard is montage tussen de leidingen, maar met banjobevestiging, flensbaar of tussenbouw voor NG6 ventielen is er ook. De werking van al deze varianten is in principe gelijk.

Hoe werkt een balanceerklep?
Kort door de bocht is het een proportionele gestuurde terugslagklep. Waar een gestuurde terugslagklep de retourpoort opent bij voldoende druk in de aanvoerpoort, zorgt de balanceerklep ervoor dat er precies genoeg olie retour kan stromen om nog wat weerstand op de oliestroom te houden. De retour oliestroom wordt dus uitgebalanceerd tegen de aanvoer oliestroom, waardoor de aangesloten cilinder of motor wordt afgeremd. Daar komen dus de verschillende benamingen vandaan. Hoeveel weerstand de balanceerklep op de retourpoort houdt, is af te stellen met de stelschroef. De dubbelwerkende balanceerklep heeft twee stelschroeven, een voor elke stroomrichting, de enkelwerkende heeft er een.

Het afstellen kan het beste tijdens het inbedrijfstellen van het hydraulisch systeem:
1: Draai de bolkopmoer en borgmoer los
2: Draai de inbus stiften van het counterbalance ventiel helemaal in
3: Zet de motor/cilinder in de stand van de grootste kracht (maximale belasting van de cilinder)
4: Draai net zolang totdat de last begint te zakken
5: Draai weer terug zodat de last stil staat
6: draai de inbus 1/4 slag verder in en borg de de instelling met de borgmoer.  
7: Bevestig lock de instelling met de borgmoer en draai de bolkopmoer weer vast. 
Bij een dubbelwerkend ventiel, stel je ook de instelling voor de tegenovergestelde kracht af.

Technische verschillen
Behalve de verschillen in montage en enkel- of dubbelwerkend, zijn er ook enkele technische verschillen die belangrijk zijn om de juiste keuze te maken. Allereerst de grootte van de balanceerklep, deze staat in verhouding tot het formaat van de oliepoorten: hoe groter de klep, hoe meer l/min deze kan verdragen. Daarnaast is de stuurdrukverhouding van belang: deze geeft aan hoe snel de balanceerklep reageert, dus hoe snel deze de weerstand bijstelt.

- Bij veel drukschommelingen in het systeem, zorgt een lage stuurdrukverhouding (bv 1:3) voor demping van de beweging.
- Een hoge stuurdrukverhouding (bv 1:8) zorgt juist voor snelle reacties en maakt het mogelijk bij lage stuurdrukken toch de balanceerklep voldoende te openen.
- Een veelgebruikte gemiddelde stuurdruk is 1:4,5. Voor veel toepassingen zorgt deze voor voldoende demping, maar reageert iets sneller dan de 1:3.

Ook is de CC aanduiding een belangrijke technische eigenschap om rekening mee te houden. CC staat voor closed center. Dit type klep is geschikt gemaakt voor gebruik icm een stuurventiel met gesloten middenstand. Normaal gesproken moet een balanceerklep, net als een gestuurde terugslagklep, aan de achterkant drukvrij gehouden worden. Een restdruk aan de niet-belaste zijde kan namelijk de klep iets open duwen, waardoor de lasthoudfunctie niet goed werkt. Hiervoor is een stuurventiel met ABT-verbonden middenstand nodig. De CC balanceerklep heeft intern een extra stuurleiding, die de klep ook bij deze restdruk gesloten houdt.

Tot zover mijn toelichting bij onze balanceerkleppen, bedankt voor het kijken! Laat hieronder je reacties achter, like deze video en abonneer op ons kanaal om niets te missen. Dan zie ik je graag in onze volgende video.

Handige links:
- Bekijk hier de Youtube video over balanceerkleppen
- Ga hier naar de balanceerklep/remklep categorie in onze webshop

 
  Donny     27-01-2023 08:52     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.
Accepteren