info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Stuurventielen deel 1 - Cetop stuurventielen

Stuurventielen deel 1 - Cetop stuurventielen Stuurventielen behoren tot de belangrijkste onderdelen van een hydraulisch systeem. In deze hydraulische systemen dienen ze om de stroomsnelheid van vloeistoffen naar de motoren en cilinders te controleren. Op deze manier kan de werkingssnelheid van deze componenten gereguleerd worden. De bedoeling van het installeren van een stuurventiel is dus het reguleren van de stroomsnelheid voor een bepaalde afdeling in een hydraulisch circuit. 

Stuurventielen zijn er in meerdere varianten. Deze zijn zowel handbediend als elektrisch beschikbaar. In deze blog richten we ons op de algemene werking van cetop stuurventielen (schakelventielen) en de proportionele variant hiervan.

Cetop stuurventielen/schakelventielen
Bij cetop stuurventielen, ook wel schakelventielen genoemd, zijn verschillende varianten beschikbaar. Deze schakelventielen zorgen voor het doorgeven en controleren van de oliestroom naar cilinders en motoren. Naast deze functie bepalen ze ook het starten, stoppen en de bewegingsrichting. Ze zijn verkrijgbaar met verschillende schakelstanden (minimaal 2) en kunnen zowel elektrisch- en handbediend bestuurd worden).

Als we een 4/3 ventiel gaan ontleden kiezen we eerst tussen een NG6 en NG10 ventiel. Dit zijn de meest voorkomende Cetop ventielen.Het verschil zit in de aantal liters per minuut. De NG10 ventielen kunnen meer liters per minuut laten doorstromen, meestal tot 120 liter waar de NG6 ventielen gaan tot 60 liter per minuut. De ‘4’ staat voor de vier aansluitingen (A, B, P en T) van het ventiel en de ‘3’ staat voor de drie standen.



De werking is als volgt: bij het bekrachtigen van de linker elektromagneet wordt de plunjer naar binnen geduwd. Aan deze plunjer is een stift bevestigd die de schuif van het ventiel volledig naar rechts duwt tegen de veerdruk in. Het ventiel staat in de schakelstand (op schema nummer 2). De veerdruk zorgt er weer voor dat de schuif in middenstand 1 zal terugkeren als de stroom naar de elektromagneet onderbroken wordt. 

Om deze Cetop stuurventielen aan te sluiten wordt er gebruik gemaakt van voetplaten (ook wel grondplaten genoemd). In deze platen worden alle aansluitleidingen bevestigt. Deze voetplaten zorgen ervoor dat de plaatsing van meerdere types stuurventielen in een hydraulisch systeem makkelijk gaat. Het stuurventiel is door middel van inbusbouten op de grondplaat bevestigd en kan wanneer deze defect raakt snel worden gedemonteerd en het leidingwerk blijft zitten.


Tussenventielen
Met behulp van tussenventielen is het mogelijk om makkelijk schakelingen te maken. Voorbeelden hiervan zijn: druk begrenzen, smoren, remkleppen, volgorde ventielen en meerdere tegelijk want deze tussenventielen zijn stapelbaar.

Proportionele stuurventielen
De 4/3 ventielen zijn ook beschikbaar als proportionele stuurventielen. Deze ventielen zijn in staat om de stroming te meten en de richting waarin de stroming wordt gemeten te regelen. De proportionele ventielen kunnen exact de liters per minuut traploos regelen. Vaak is hier een versterker voor odig om het PWM signaal te sturen. Deze ventielen gebruiken pulsbreedtemodulatie om spanning en regelstroom te handhaven.

Welk stuurventiel heb ik nodig?
Zoekt u een stuurventiel voor uw hydraulisch systeem maar bent u niet zeker welke nodig is? Neem dan contact met onze hydrauliek experts op. Samen zullen zij gaan bekijken welk stuurventiel benodigd is voor uw hydraulische toepassing.
 

  Donny     17-06-2020 10:25     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.