• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Voordelen van Cetop stuurventielen

Voordelen van Cetop stuurventielen

Voordelen van Cetop stuurventielen
Dit is de tekstuele uitleg van onze Youtube video over de voordelen van de cetop stuurventielen. 
Welkom bij Hydrauliek24. Mijn naam is Pascal. Hier leg ik uit wat het voordeel van cetop stuurventielen is.

Ons meest verkochte cetop stuurventiel is het NG6 stuurventiel. Daarnaast hebben wij ook NG10 en NG16 in ons assortiment. Daarover vertel ik straks wat meer. Maar eerst laat ik de mogelijkheden zien aan de hand van het NG6 ventiel.

Het grootste voordeel van cetop stuurventielen is de modulaire opbouw. Dit maakt het makkelijk om een stuurventiel op te bouwen voor elke specifieke toepassing en het maakt vervangen van onderdelen, voor reparatie of voor het wijzigen van een functie, ook erg makkelijk.
 

De basis van elk cetop ventielenblok is de voetplaat. Hierop worden de leidingen aangesloten: P en T voor Pomp en Tank (pers en retour), A en B voor de te besturen functies. Vaak is er ook een aparte poort om een manometer op aan te sluiten. Voetplaten zijn er in verschillende vormen:

  • met voor, zij en/of onderaansluitingen;
  • met of zonder overdrukventiel;
  • parallelle secties of in serie;
  • voor montage op onze minipowerpacks.
Eén ding hebben ze allemaal gemeen: een cetop stuurventiel kan niet zonder voetplaat.

Op de voetplaat kan per sectie een stuurventiel worden geschroefd. Hierbinnen kun je al kiezen uit verschillende functies, zoals ABPT gesloten, ABT verbonden of H-middenstand. Bediening kan bv op 12, 24 of 230 Volt zijn, maar handbediening is ook mogelijk. Voor een sectie die tijdelijk niet benut wordt, kan een blindplaat worden gemonteerd. Zo kun je dus je eigen stuurventiel samenstellen.

Het mooiste aan de cetop ventielen is dat je niet alleen verschillende functies in één blok kunt combineren, maar binnen deze functies ook onderblokken kunt toevoegen. Deze zijn stapelbaar tussen de voetplaat en het stuurventiel, zodat je elke functie afzonderlijk ook nog eens kunt combineren met bijvoorbeeld een gestuurde terugslagklep, smoorventiel, overdrukventiel, meetpunt.. Op deze manier kan zelfs een balanceerklep worden ingebouwd in het stuurventiel.

Nu weten we wat we ermee kunnen, maar ik had nog beloofd wat meer te vertellen over NG6, NG10 en NG16. Dus die pak ik er even bij. De manier van toepassen is hetzelfde, maar het gaat om verschillende maten voor verschillende debieten. Van klein naar groot: NG6 voor maximaal 60 l/min doorstroom, NG10 voor 120 l/min en NG16 tot wel 300 l/min.

Bij montage moet je even goed opletten wat voor en achter is, op basis van het gatenpatroon. Bij NG6 is dit niet te zien, maar hier zit het verschil in de bevestigingspunten. Op het oog is dit symmetrisch, maar dat is het niet. Het past daardoor maar op één manier en kan dus niet verkeerd om worden gemonteerd. 

Bij het NG16 stuurventiel zien we dat deze uit twee delen bestaat: bovenop zit een NG6 ventiel dat als voorschakelventiel dient. Het NG6 deel wordt elektrisch bediend en deze bedient hydraulisch weer de grote plunjer in het onderste deel. Hierdoor is er minder vermogen nodig om het stuurventiel te bedienen: voor het elektrisch bedienen van de grote plunjer zou een veel zwaardere spoel nodig zijn dan nu het geval is.

Wat niet kan is het wijzigen van de functie van bv ABPT gesloten naar ABT verbonden door alleen het NG6 deel te vervangen. De grote plunjer in het hoofdventiel blijft dan gelijk. De beide delen zijn dus niet onafhankelijk en kunnen het best als één geheel worden behandeld.

Bedankt voor het kijken! Hopelijk heb ik de toepassing van cetop stuurventielen wat inzichtelijker kunnen maken. Laat vragen achter in de comments en tot de volgende keer!

Handige links:

- Ga hier naar de hydraulische cetop stuurventielen categorie in onze webshop
- Bekijk hier de handige Youtube video met de informatie over de voordelen van cetop stuurventielen

 
  Mayada     29-11-2023 22:38     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.